Möbeltyper

Många av CM:s möbelskapelser är till sin stil märkligt obundna i tiden. Andra uttrycker klara drag av samtidens formideal.

CM bemästrade tidigt till fulländning konsten att ge sina möbler avsedda uttrycksformer. Han fann stor glädje i förverkliga sina praktmöbler och inredningsprojekt med illustrerande dekorationer i intarsia och skuren relief. Det är därför inte så svårt att förstå att han såg det annalkande 1930-talets avskalade formideal med skepsis. Han kämpade emot i tal och skrift. Men det framstår nu, så här efteråt, som om den påverkan mot ett mera sparsmakat utnyttjande av det malmstenska formspråket, som tiden fordrade, gav CM möjlighet att visa att hans talanger passade även den nya epoken. Intarsian i praktskåpen fick stramare mönster, trämaterialet i sig (mest björk och furu) fick en återhållande påverkan på formen. En mästares behärskade linjespel och proportionssinne avslöjades i detaljer.

Carl Malmsten skapade sina möbler med beställaren eller användaren i blickpunkten. Men inte bara möbelns funktion fick styra formgivningen. Formen skulle vara en tydlig budbärare om funktionen, sammanhanget och den miljö möbeln skulle berika.

Den s.k. Stadshusstolen fick sin form för "att härbergera en vid det jordiska, fast förankrad person, en beslutsfattare". Iaktta hur benen på stolen sväller ut vid golvet och tydliggör formspråkets budskap. Stolens karmar är öppet välkomnande och formen totalt tidlös, lika modern idag som den var då CM vann sitt pris för nittio år sedan. Möjligen kan den balusterformade ryggbrickan ge den nitiske daterings- forskaren ett tips om 1920-tal.

Karmstolen "Talavid" känns på sätt och vis som Stadshusstolens motsats. På lätta fjädrande ben låter den sig flyttas omkring men står ändå stadigt och harmoniskt på golvet. Stolens hållning med böjda, motstående benformer förmedlar intryck av stor balans. Karmarnas raka undersida framhäver det övriga linjespelet. Stolen ritades 1955 för tillverkning i björk.

En utmärkt karakteristik av CM som möbelskapare har författats av arkitekt SIR Iwan Näslund i kapitlet "Möbelmannen" i boken "Inspiration och förnyelse" som kom ut till hundraårsjubileet 1988. Ur Näslunds text apropå CM:s samarbete med industrin: " Ett sjuttiotal möbeltyper kom att tillverkas på ungefär 15 oftast mindre möbelfabriker utvecklade ur hantverkstraditionen, de så kallade Nyckelbröderna eller Nyckelverkstäderna. Denna produktion fick stor betydelse inte bara för tillverkarna och konsumenterna utan i hög grad för CM själv. Det visade sig att ansvaret för vår formmässigt utarmade tid inte helt kunde lastas på maskinen utan fastmer på maskinägaren, formgivaren och köparen. CM blev nu en betydelsefull kontaktman mellan hantverket och industrin. Han tog fasta på industrins rationella serieframställning och kunde med intelligens och konstnärlighet överföra dem till konstnärlig renhet. I synnerhet CM:s noggrannhet om detaljerna gav synliga konstruktioner som hade tappats bort eller aldrig förekommit i industrin."

Vill du veta mera om CM-möbler hänvisas till böckerna nedan.

Carl Malmsten -
Anna Greta Wahlgren, Signum 1988

Inspiration och förnyelse -
Elisabeth Stavenow-Hidemark m. fl., Wiken 1988


info@carlmmalmsten.se  www.carlmalmsten.se / © Johan Aredal 2013 www.aredal.se